Messestande er en af de bedste måder til, at markedsføre dine produkter og tiltrække potentielle kunder til din virksomhed. Derfor skal dit Messestand design være unikt, og adskille sig fra de stande, som konkurrenterne har sat op. At tiltrække og fastholde kunder på en messe kan være udfordrende, fordi konkurrenter normalt sidder ved siden af hinanden. Det lyder måske svært, men det er ikke umuligt at få gode resultater på en messe, hvis du bare har sat dig lidt ind i tingene først. Selvom de andre ligger tæt på dig, er det stadig muligt at gøre din stand unik og tiltrækkende for dine kunder. Vi har i denne artikel samlet nogle unikke måder at tiltrække potentielle kunder til din messestand på.
For at tiltrække kunder til din stand, skal du kunne skille dig ud fra mængden. På den måde, kan du altså som minimum fordoble chancerne for, at kunderne lægger mærke til din stand, ved eksempelvis at bruge visuelle skærme. De visuelle er det første, som kunderne sandsynligvis vil lægge mærke til, når de går forbi din stand. Sæt plakater eller store bannere op i og omkring din stand. Design din messestand på en sådan måde, at den ikke bare falder i ét med de omkringliggende stande. Du kan med fordel drage gavn af professionelle i denne situation, der har erfaring med at skabe et unikt design og tiltrække opmærksomhed på messer. Lidt musik kan også gøre underværker ? du skal sørge for, at spille på så mange sanser som muligt. Det er ofte de små detaljer der gør, at din stand virkelig formår at skille sig ud på den rigtige måde, og tiltrækker de rigtige mennesker. Brug din kreativitet og kundeforståelse til at gøre din stand unik.
Du kan også gøre rigtigt meget op til messen, for at få så stor succes som muligt. Annoncer kan ofte betyde forskellen på en velbesøgt stand, og én der nærmest er tom under hele arrangementet. Placer annoncer i den lokal avis, radio og nyhedsbreve, og gør folk opmærksomme på din virksomheds deltagelse på messen. Send en e-mail til alle i din liste med oplysninger om arrangementet. Annoncer også gerne præmier eller andet lokkemad til kunderne, for at tiltrække dem til udstillingen og til din stand. Hvis du får mange mennesker lokket hen til din stand, vil den automatisk komme til at se mere interessant ud for forbipasserende, og på den måde får du endnu mere opmærksomhed.
Lidt PR-aktivitet kan også hjælpe med at sætte gang i tingene. Gå en tur på messen, og få et indtryk af hvad de andre stande laver. Se andres strategi, og noter også deres ulemper. Du kan med sikkerhed finde nogle nye ting du kan spille på, enten i forbindelse med den nuværende messe, eller den næste. Husk at tale med kunderne, når de besøger din stand. Vi mennesker er altid tiltrukket af venlige virksomheder, og ved at tale med dem, vil det hjælpe dig med at få nogle loyale kunder, og du kan samtidig lære hvad det var, der tiltrak dem til din stand.